En installation av servostyrning från EZ ändrar inte på befintlig styrväxel och därmed inte heller på utväxlingen och geometrin i styrningen. EZ´s servoenhet anpassar sig dessutom efter hastighet och belastning.
Enheten installeras med hjälp av en konsol som passar i originalets monteringsplats i din bil. Eftersom man inte behöver skära, borra eller svetsa i kaross och chassi så kan din bil enkelt återställas till ursprungligt skick. Man behöver inte ändra något i motorrummet heller. I princip ersätter servoenheten originalrattstången.
"Med servostyrning från EZ får du mer motorkraft, inga läckage, lättare och mer precis styrning"
EZ använder samma EPS-system (Electronic Power Steering) som sitter i många moderna bilar. Systemen tillverkas av Koyo och NSK, båda från Japan. Fördelen med dessa system är att de har flera inbyggda säkerhetsfunktioner.
Om det osannolika skulle inträffa, att servoenheten slutar fungera på grund av ett fel i själva enheten eller som en följd av ett elfel, så kommer styrning att fungera precis som den gjorde innan servostyrningen monterades in.
Dessutom avtar servoenhetens förmåga gradvis under 1 till 2 sekunder, vilket gör att det inte blir ett ryck i ratten om felen skulle inträffa i en kurva i hög fart.
Om den elektriska servomotorn skulle fastna, finns det en kopplingsanordning som kopplar bort motorn från rattstången. På det viset säkerställs att att styrningen fungerar i alla lägen.
EZ utvecklar en konsol till varje modell man har i sitt utbud. Prototypen bockas för hand, borras och svetas (bara ramen, inte bilen!) tills den passar perfekt. Då tas en slutgiltig konstruktion fram med hjälp av CAD. Ramen laserskärs och bockas till rätt vinklar.
Den färdiga ramen har flera olika justeringsalternativ för att kompensera för de stora toleranser som många klassiska bilar har.
De ingående och utgående stängerna har originalets hanesplines på den yttre änden, vilket tillåter att man använder ratt, styrbox och kuggdrev från originalkonstruktionen. På den andra sidan har stången honsplines som passar i servoenheten. Det här garanterar en pålitlig koppling under alla förhållanden.
ECU-enheten (Electronic Control Unit) och torosionssensorn, som bestämmer hur mycket styrhjälp som behövs, ställs in av oss för att passa för bilen den är monterad på.
ECU-enheten arbetar med CAN-bussignaler (Controller Area Network), som inte finns i klassiska bilar. För att komma runt det så har EZ utvecklat ett gränssnitt som simulerar signalerna för motorhastighet, väghastighet och styrvinkel och kan på så sätt kontrollera ECU:n. Väghastigheten kan simuleras med hjälp av GPS eller genom att en sensor installeras mellan hastighetsmätaren och mätarkabeln.