Vi på Autoservo säljer och monterar elektrisk servostyrning från holländska EZ Electric Power Steering (EZ). De är specialiserade på elektrisk servostyrning till veteranbilar. Deras mål är att tillverka servostyrningssystem för veteranbilar som inte syns i interiören eller i motorutrymmet, som är enkla att installera och som inte kräver att man svetsar och borrar i karossen.
2005 fick Roger Reijngoud, utvecklare och ägare till företaget EZ Electric Power Steering, idén att bygga in servostyrning i sin Opel GT. Tidigare hade någon från Opel GT-klubben byggt in ett hydraulisk servostyrningssystem. vilket är kostsamt och innebär många förändringar i bilen. Roger tyckte inte det var bra och började leta efter en annan lösning.
Med hjälp av modern EPS-teknik utvecklade han tillsammans med teknikern Ruud Jong (även han ägare av företaget) ett system för veteranbilar som inte krävde några ingrepp i bilen. Efter att systemet visat sig fungera perfekt i Opel GT, utvecklade de även system för olika Volvo-modeller.
I Oktober 2007 presenterade EZ EPS sig på en Volvomässa i Holland med en Amazon, en bil från 140-serien och en bil från P1800 ES, som alla hade det nya systemet. Intresset för EZ servosystem blev mycket stort och de har nu kunder i Holland, Belgien, Tyskland, Storbritanien och Skandinavien.
Grundarna av EZ: Roger Reijngoud och Ruud Jong
EZ använder samma EPS-system (Electronic Power Steering) som sitter i många moderna bilar. Systemen tillverkas av Koyo och NSK, båda i Japan. Fördelen med dessa system är att de har flera inbyggda säkerhetsfunktioner. Om det osannolika skulle inträffa, att servoenheten slutar fungera på grund av ett fel i själva enheten eller som en följd av ett elfel, så kommer styrning att fungera precis som den gjorde innan den servostyrningen monterades in.
Dessutom avtar servoenhetens förmåga gradvis under 1 till 2 sekunder, vilket gör att det inte blir ett ryck i ratten om felen skulle inträffa i en snabb kurva. Om den elektriska servomotorn skulle fastna, finns det en kopplingsanordning som kopplar bort motorn från rattstången. På det viset säkerställs att att styrningen fungerar i alla lägen.
Vad vill du göra